Londýnský krejčí zkritizoval košile Janek

24.07.2011 20:29

Během své poslední návštěvy Londýna jsem se zastavil za panem Kerrym Fordem, ředitelem krejčovství Russell and Hodge, které šije výhradně košile. V Londýně patří mezi čtyři nejlepší (další tři jsou Dege & Skinner, Sean O'Flynn a samozřejmě Turnbull & Asser). Mnoho krejčovství si nechává šít košile na míru právě u nich (vy se tedy domníváte, že košili šijí v proslaveném krejčovství, ale ve skutečnosti ji šijí zde).

Abych nedělal ostudu, vzal jsem si na sebe košili Janek, kterou mi na míru ušili na konci roku 2010. Až na hromadění látky na rukávě jsem je považoval za dobré košile. Mají ostatně třeba velmi propracovaný klínek nebo hustě prošitý šev. Během výběru a měření nové košile na míru (made-to-measure, MTM) jsem se pana Forda zeptal, co si o této košili myslí.

Okolnosti nákupu košile Janek

Je třeba říci, za jakých okolností měření košile u Janka na konci roku 2010 v jejich brněnské pobočce probíhalo. Myslím, že jedna ze základních chyb byla v nepoučenosti obsluhy, kdy jsem měl často větší vědomosti než mladá prodavačka, kterou to viditelně znervózňovalo.

Zaprvé jsme s mladou dámou diskutovali délku rukávu. Nevím, je-li to mojí vinou, sražením košile, špatným měřením nebo chybou při výrobě, ale výsledkem je to, že rukáv košile je podle pana Forda i Milo Mahdalla (se kterým jsem to také konzultoval, protože se mi délka rukáva nezdála) o trochu kratší, než by měl být.

Bylo-li to mojí chybou, má si být krejčí naprosto jistý a jemně, ale pevně a přesvědčivě na to zákazníka upozornit. Znám to z vlastní práce, že klient se může v něčem mýlit, ale proto si najímá mne, s patnácti lety zkušeností v on-line marketingu, abych mu doporučil vhodný postup.

Další problém, na který mě pan Ford upozornil, je obvod krku. Mám nejblíže k nestandardní velikosti 40 centimetrů, kterou mají většinou jen italské košile. U Janka však velikost 40 měli také. S nadšením jsem ji vyzkoušel a seděla mi. Když však nyní po půl roce nosím košile od Janka, již je mi límeček těsný. Přitom jsem poslední dobou zhubl a jiné košile nosím v pohodě.

Buď se tedy stala nějaká chyba při výrobě, košile se srazila, proběhlo špatně měření (abych pravdu řekl, nevím, zda u Janka měří obvod krku), košile na prodejně u Janka nejsou sražené nebo je chyba v límečku.

Když jsem se o tom bavil s krejčím z Turnbull & Asser, říkal mi, že oni i zkušební košile, které používají na vyzkoušení velikostí RTW košilí, raději desetkrát vyperou a nechají usušit, aby věděli, jak se daná bavlna srazí (protože se sráží hodně), aby věděli, jak košile následně padne.

Protože mám s velikostí límečku problémy (u některých výrobců ještě snesu 39, jinde musím vzít velikost 41), velmi často se na to ptám. Záleží totiž i na tvaru límečku a jeho reálné velikosti. Prodavač si musí být vždy naprosto jistý, jak bude výsledná košile po několika vypráních vypadat a vzhledem k ostatním proporcím těla zákazníka jistě doporučit správnou velikost.

Takto mi takřka nechtěli prodat košili u Turnbull & Asser, když zjistili, že obvod krku je pro mne spíše vhodný 41, ale tělo mám 38 - a že bych měl uvažovat o bespoke košilích. 

Kritiky límečku

Další kritiku jsem si vyslechl za tvar límečku. I když jsem jej s prodavačkou diskutoval, nedokázala mi přesně a jistě poradit. A tak jsem si na základě svých znalostí vybral dva tvary. Pan Ford mi řekl, že tvar límečku je vzhledem ke tvaru a velikosti mé hlavy celkem dobrý, ale ještě více by mi slušel trochu jiný tvar límečku (roztaženější a kratší).

Co však pak zkritizoval, byl poměr délky límečku a jeho šířky. Rovněž límeček špatně sedí a pravděpodobně dělá problémy u límce saka. (Jak si správně pořídit košili na míru bych chtěl popsat ve zvláštním článku. Pan Ford mi však zdůraznil, že je více než vhodné vzít si na braní míry košile svoji typickou kravatu a sako. I když jsem obojí u Janka měl, nikdo mi u Janka neřekl, abych si je vzal ke zkoušení. Nemluvě o tom, že celý proces a měření probíhal u Russell and Hodge značně odlišně než u Janka.) 

Kritika ramen, rukávu a zad

Ani ramena nemají košile Janek udělaná dobře, takže se vepředu, jakoby pod límečkem, hromadí látka. Všimněte si na obrázku níže oněch pruhů vedoucích od předposledního knoflíku k ramenu. Límeček pak nesedí správně na košili, ale vznáší se.

Konstrukce je ale špatná i níže, kdy se látka hromadí a dělá boule mezi prsy a rukávem. Správně má být košile na prsou (ale i jinde) hladká.

(Omluvte prosím sníženou kvalitu fotografií.)

Na obrázku níže vidíte bouli, která se vytváří na košili.

Dále jsou ramena na košili širší než ve skutečnosti, takže přepadávají dolů. Správně by měl konec ramenou na košili být stejný jako konec skutečný ramenou.

Strašlivě jsou pak udělány rukávy, kdy se při pokrčení látka hromadí především v dolní části, což jsem kritizoval již v mém přehledu nejlepších košilí.

Až při pořizování fotografií jsem si navíc všiml, jaké vlny se vytváří na mé košili od Janka na zádech. 

Staří prodavači jsou vynikající

Dovolte mi osobní poznámku: Stále se diskutuje o tom, že není práce pro lidi nad padesát let a že je nesmysl, aby lidé pracovali ještě v sedmdesáti. Přitom panu Fordovi je kolem šedesáti, podobně jako vynikajícímu prodavači u Brooks Brothers, na kterého jsem narazil v jejich obchodě na Manhattanu.

Oba měli neuvěřitelný rozsah zkušeností a znalostí, o schopnostech ani nemluvě. Na druhou stranu, měřit člověka není fyzicky namáhavá práce a zvládne ji i dosti starý člověk.

Osobně si tedy myslím, že nám naopak chybí staří prodavači s desítkami let praxe.

Přidejte níže svoje vlastní zkušenosti a recenze s košilemi Janek.

Napsal Robert Němec 18. července 2011.

Zpět

Diskusní téma: Londýnský krejčí zkritizoval košile Janek

Datum 30.12.2014

Vložil Kristýna

Titulek České versus zahraniční košile

Odpovědět

1. Košile na fotografii má více nedostatků, než jen které uvádíte
2. Cena je zcela zásadní pro výsledek minimálně z důvodu postupu výroby výsledné košile...
3. Dle mne zbytečně opakovaně uvádíte nedostatky firmy Janek ve srovnání se zahraničním krejčovstvím. Pokud byste navštívil další např. zmiňovaný Le Premier výsledek by byl stejný, minimálně hodně podobný...
4. Košili kvalitní skutečně šitou na míru a ne měřenkový systém vydávaný za šití košil na míru se pohybuje v jiných cenách, než kterou srovnáváte. A můžete si jí pořídit i v Česku!!!

Datum 03.02.2015

Vložil Julius Vokráčka

Titulek Re: České versus zahraniční košile

Odpovědět

Zkušenosti s košilemi od fy Janek nemám, ale obecně mám s českými krejčovstvími zkušenosti dobré. Vloni jsem si nechal šít 5 košil, bez nutnosni osobního měření u fy Otto Blanc. 4 padly dokonale, u jedné se upravoval límeček, materiály skvělé, prostě precizní prácička.cena velmi přijatelná. https://www.ottoblanc-gentleman.cz/panske-kosile/

Datum 26.08.2014

Vložil Gordon Gekko

Titulek Vše je jasné.

Odpovědět

Gratuluji k trestně právnímu jednání a manipulaci s trhem. Doufám že patřičná provize od konkurence sanovala advokátní náklady . O vašich morálních zásadách psát nebudu neb nemáte žádné . Navíc hodnotit celek podle fragmentu nelze to byste jako odborník ve svém oboru měl vědět . Pokud byste chtěl legitimně kritizovat asi byste vážil cestu do výroby . I mistr tesař se občas utne se říká a je na tom mnoho pravdy . Pokud snese rozumnou a konstruktivní kritiku je to opravdový odborník na svém místě. Vy jste skvělý populista co za dobrou provizi popíjíte v nedaleké restauraci v Praze kvalitní Bourdeuax na které byste slušným způsobem nevidělal . Divil byste se ale to samé říkali o Edisonovi i Teslovy a dnes jsou to ikony . Až se bude psát historie doporučuji sepsat nějakou antichartu abyste se zapsal. Jste ignorant a člověk bez morálky jež si hraje na profesionála přitom z vlákna jasně plyne kdo vás platí . Gratuluji je mi z vás zle

Datum 14.12.2014

Vložil Aiwanka

Titulek Re: Vše je jasné.

Odpovědět

Amen! To jste vystihl naprosto bravurně! Konečně někdo!

Datum 24.05.2015

Vložil tupolevCZ

Titulek Re: Vše je jasné.

Odpovědět

Mě by jen zajímalo jakého trestně-právního jednání se autor článku dopustil. Mohl byste být konkrétnější? Miluji když se vyhrožuje trestním právem aniž víme co to je....

Datum 20.05.2014

Vložil Georges Vieux

Titulek No páni ....

Odpovědět

Že maříte čas sháněním snad kvalitních košil chápu, že máte čas ještě o tom kvákat na těchto stránkách, nechápu vůbec. A do toho také ... jestli se těm padesátiletým vůbec dělat chce (Ivana Duff) ... chytněte se za nos . Nebo si ho právě utíráte rukávem vaší skvělé košile ?

Datum 28.08.2013

Vložil Ivana Duff

Titulek Dodatek

Odpovědět

Co se týče pracujících osob nad 50 let... To by se jim muselo chtít pracovat!

Datum 28.08.2013

Vložil Ivana Duff

Titulek Ne každá firma, která se tváří kvalitně, kvalitu skutečně dělá...

Odpovědět

Zdravím všechny, které tak jako mě zaujal článek pana Němce o košilích Janek.
Musím podotknout, že u mě je to zájem čistě profesní, vzhledem k tomu, že jsem zaměstnancem rodinné firmy LUKO, s. r. o. (www.luko.cz), která má více jak 130 let tradici. Nicméně zpět k tématu. Nechci v žádném případě kritizovat firmu Janek, ač se jedná o naší konkurence. Jde čistě o zajímavý postřeh pana Němce.
Jako čistě česká firma, která je na evropském trhu známá již pěknou řádku let, jsme byli nuceni se taktéž začít zabývat šitím měřenkových košil. Byl to zejména tlak zákazníků a i jakási nutnost, posun k lepší kvalitě. Jde o to, že košile na míru se nedá dělat jako sériový výrobek, vyžaduje maximální nasazení a co nejlepší komunikaci se zákazníkem. Ale i tak se nám podařilo být průkopníky v tzv. výrobě košil na míru "na dálku" a to ne ledajakou, ale až do Norska! Nyní to u nás funguje celkem dobře, ale jak podotýká pan Němec, a to je si myslím celkem jasné, je třeba dlouhodobých zkušeností. Jak je vidět na obrázku, jedná se o složité šití košile, ale střih nesedí, jak by měl. Co se týče srážlivosti, zde je na uváženou, o jakou bavlnu se jedná a jestli zákazník dodržel pravidla údržby (např. teplotu praní). Ale i tak je nutností provést zkoušky srážlivosti, které jsou u nás samozřejmostí. Zaráží mě fakt, že dle článku to vypadá, že se košile od firmy Janek srazila a to dost výrazně, což by u vysoce kvalitní bavlny nemělo být pravidlem...
Každopádně je to článek zajímavý a protože znám košile JR, moc by mě zajímal výsledek z Anglie. Ale to už záleží čistě na autorovi.
Přeji hodně zdaru!

Datum 15.07.2013

Vložil Gallant.Crow

Titulek Adam

Odpovědět

Bez ohledu na dobu minulou (prosím, neřešme tu politiku) se domnívám, že byla VELIKÁ chyba, že zaniklo krejčovství Adam (pro dámy Eva) neboť jen to, by se mohlo rovnat londýnským, potažmo vídeňským krejčovstvím. Můj děda si u Adama nechal šít kompletní frak a žaket, dodnes je mám schované a dodnes vypadají oboje jako nové. Precizní šití, perfektní střih, nejjemnější látky. Je veliká škoda že dnes není funkční neboť by v něm jistě byly odborníci s letitými zkušenostmi mající "to" takříkajíc "ve voku".

Datum 23.03.2013

Vložil Jan Jakub Soukup

Titulek neznalost

Odpovědět

Trvale ziji v Belgii a stridave v Bangladesi. V Bangla v Utore se vyrabeji vsechny kvalitni znacky latek pro Brioni a dalsi firmy, Hacket, Gucci atp. Zadne fejky, jak to oznacil Jakub Lohinsky z Le Premier. Nechal jsem si u nich usit 6ks kosil a nedopadlo to dobre. Zasadni problem je, ze v teto firme se tvari jako profesionalove a patrne vychazi jen z toho co kde stahli z internetu, protoze krejci jim to jiste neporadil. Myslim tim, jak spravne vzit miru a udelat spravnou taili. U firmy Janek jsem experimentoval pouze s jednim exemplarem a proti mym kosilim Brioni se to neda srovnat. Bohuzel vse zacina a konci na kvalifikovanem remesle a tudiz hledam stariho krejciho, jenz ma vse v "oku" a neni mu treba vysvetlovat. V CR je to CR slozite. Belgie, Londyn, tam to umi lepe. Musim rici BOHUZEL. Posledni cesky pokus ucinim u fi.Knize. V duchu si preji alespon tam uspet.

Recenze a zkušenosti s oblečením

Londýnský krejčí zkritizoval košile Janek

24.07.2011 20:29
Během své poslední návštěvy Londýna jsem se zastavil za panem Kerrym Fordem, ředitelem krejčovství Russell and Hodge, které šije výhradně košile. V Londýně patří mezi čtyři nejlepší (další tři jsou Dege & Skinner, Sean O'Flynn a samozřejmě Turnbull & Asser). Mnoho krejčovství si nechává šít...

LookMantastic/LookFantastic nedoporučuji - Don't buy from LookMantastic or LookFantastic

11.04.2011 12:05
PgDn for an English version LookMantastic (je to jenom jinak obrandovaný e-shop LookFantastic) rozhodně nedoporučuji. Posílají sice krásné newslettery a nabízí dopravu do ČR zdarma, ale: 7. března 2011 jsem u nich objednával zásilku. Přišlo mi potvrzení o objednávce a 9. 3. 2011 mi strhli...

Indové ve firmě Charles Tyrwhitt asi neumí anglicky, dámská košile a několik novinek od Charlese Tyrwhitta

20.01.2011 17:08
Zkušenost s výměnou košile Kupoval jsem v kamenném obchodě Charlese Tyrwhitta v Londýně dámskou košili. Nejprve důležitá informace: každý zákazník má u Charlese Tyrwhitta svůj účet. I když tedy kupujete v kamenném obchodě, prodavač se vás zeptá na PSČ (zdá se, že k párování používají část čísla...

© Němec Marketing, s. r. o. a internetová agentura Robert Němec, 2008-2010. Všechna práva vyhrazena. Kopírování obsahu předávám naší advokátní kanceláři. Pánská a dámská móda a vše týkající se oblečení.